"Miljoonille mielenrauhaa ja turvaa. Oman aikansa huipputeknologiaa. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 80 vuotta siitä, kun maailman ensimmäinen talvirengas syntyi pohjoisen pakkaseen ja tuiskuun. Mullistava keksintö on sittemmin muuttunut autoilijan talviajan vakiovarusteeksi. Talviteillä rullaakin nykyään yli 700 miljoonaa talvirengasta. Uuden vuosituhannen talvirenkaat muistuttavat enää vain vähän alkuperäisiä edeltäjiään.

Autoilun alkutaipaleella talviset tiet olivat usein hyvin kapeita ja auraamattomia. Autoilijat liukastelivat lumisilla teillä samoilla renkailla, joita käyttivät kesäisinkin, ja hankalan paikan tullen kuski saattoi asentaa mobiiliinsa lumiketjut menoa helpottamaan. Nokian Renkaiden edeltäjä Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö tarttui haasteeseen, ja vuonna 1934 markkinoille saatiin maailman ensimmäinen talvirengas. Kelirengas oli suunniteltu kuorma-autoille ja kaksi vuotta myöhemmin, vuonna 1936 henkilöauton kuljettajat saivat oman lumisten teiden voittajan eli Lumi-Hakkapeliitan.

Talvirenkaan keksiminen helpotti elämää, kun kuorma-autot ja henkilöautot pystyivät etenemään jopa sankassa lumessa, ilman hankalia lumiketjuja. Kuorma-autoille suunnitellun Kelirenkaan pinnassa oli karkea pintakuvio, joka pureutui lumeen telaketjun lailla. Renkaan pitoa paransi myös väljä pintakuvio, joka puhdistui helposti lumesta. Kelirenkaan kuviota pidettiin niin hyvänä, että se säilyi muuttumattomana parinkymmenen vuoden ajan. Lumi-Hakkapeliitta taas hallitsi käänteet ja käännökset sekä voimakkaan poikittaisen urituksen avulla, että myös imukupeilla, jotka torjuivat luistoa jäisellä tiellä."


Alkuperäinen versio tämän artikkelin näkyy Nokian Renkaiden expert blogi-NokianRenkaiden postitettu 17.10.2014.